Ikona krzyża z San Damiano to krucyfiks
z serii krzyży tablicowych powstałych w Umbrii, w środkowej
Italii. Zawdzięcza swoje upowszechnienie osobie Franciszka z
Asyżu, który po spotkaniu z Ukrzyżowanym w kościele San Damiano2,gdzie
z wizerunku Chrystus przemówił do niego: Franciszku, idź, napraw
mój dom, który, jak widzisz, cały idzie w ruinę, poczuł się
zupełnie odmieniony. Po wielu latach wydarzenie to zostało przypomniane
w "Relacji trzech towarzyszy": Te słowa napełniły
go taką radością i światłem, iż odczuł w swojej duszy, że to
naprawdę ukrzyżowany Chrystus przemówił do niego. Uradowany
widzeniem i słowami Ukrzyżowanego, wstał uzbrajając się znakiem
Krzyża.
Ikona
krzyża z San Damiano prawdopodobnie pochodzi ze szkoły mnichów
syryjskich, którzy osiedli w regionie Umbrii, gdzie założyli
klasztor na górze Monte Luco w Spoleto. Została wykonana na
grubym płótnie naklejonym na desce z drzewa orzechowego przez
nieznanego umbryjskiego artystę w XII wieku. Bez podstawy
mierzy dwa metry i dziesięć centymetrów długości i metr trzydzieści
szerokości.
Przypuszcza się, że ikona była zawieszona bądź postawiona
na podwyższeniu w absydzie, za ołtarzem, co nie jest obojętne,
zważywszy, że w tym czasie nie trzymano zwykle Najświętszego
Sakramentu w kościołach drugorzędnych, a szczególnie tych
zaniedbanych i opuszczonych, jakim z pewnością był San Damiano.
Wynika z tego, że była przedmiotem, na którym skupiała się
modlitewna uwaga wiernych. W San Damiano pozostała aż do czasu,
gdy klaryski zabrały ją do nowej bazyliki, zbudowanej obok
starego kościoła parafialnego św. Jerzego, gdzie zostali pochowani
w ciągu kilku lat najpierw Franciszek, a następnie Klara.
W bazylice, przy której powstał jednocześnie klasztor, ikona
była umieszczona przez wiele stuleci w chórze klasztornym.
Zainteresowanie
ikoną na szerszą skalę rozpoczęło się w początkach dwudziestego
stulecia, kiedy po generalnej renowacji w roku 1938 została
wystawiona do kultu wiernych, najpierw za kratą, między innymi
relikwiami, a potem od roku 1958 w miejscu bardziej dostępnym,
obok kaplicy Najświętszego Sakramentu.
Pod względem artystycznym wykazuje ona potrójny wpływ: syryjski,
bizantyjski i umbryjski. Natomiast, jeżeli chodzi o jej genezę
teologiczną to bezsprzecznie mamy do czynienia z krucyfiksem
wzorowanym na Ewangelii św. Jana.
Jak zatem
należy interpretować poszczególne elementy i symbole zastosowane
przez autora ikony?
Centralną postacią całego przedstawienia jest Ukrzyżowany
- Jezus Chrystus, który nie wisi na gwoździach jako cierpiący
człowiek, lecz stoi na podnóżku, wolny od bólu, z szeroko
otwartymi oczami, jako triumfujący Zbawiciel. Miłość, którą
symbolizuje czerwień ikony, zwycięża grzech, szatana i śmierć,
symbolizowane przez czerń. Na Jego skroniach zamiast korony
cierniowej spoczywa korona chwały, którą symbolizuje złoty
nimb (aureola). Ponadto kogut umieszczony na wysokości kolan
wskazuje, że Jezus zmartwychwstał i jest prawdziwym Zwycięzcą.
|
Tuż
przy Chrystusie zostali przedstawieni świadkowie męki,
którzy już się cieszą zbawczymi owocami Jego dzieła. Świadczy
o tym złote tło, które symbolizuje boską przestrzeń, nieproporcjonalnie
wydłużone kontury oraz nimby wokół głów. Są to, zaczynając
od prawej strony Jezusa: Maria, Jego matka i umiłowany
uczeń, apostoł Jan, po lewej - Maria Magdalena i Maria,
matka Jakuba. |
Do
grona tych postaci dołączony został także Centurion, rzymski
żołnierz dowodzący oddziałem egzekucyjnych, który przy
śmierci Jezusa, wyznał: Ten prawdziwie był Synem Bożym,
o czym świadczy gest jego prawej dłoni. Tuż za jego lewym
ramieniem zostały ukazane głowy gapiów biernie uczestniczących
w wydarzeniu rozgrywającym się na Golgocie dwa tysiące
lat temu. W obydwu dolnych rogach tablicy dają się zauważyć
namalowani w pomniejszeniu kolejni uczestnicy męki Pańskiej.
Postać podpisana to Longinus, który przebił Chrystusowy
bok, ta druga, utożsamiana jest z mężczyzną, który podał
gąbkę nasyconą octem do picia Jezusowi. Natomiast poziome
ramię krzyża ukazuje sześciu bardzo dynamicznych aniołów. |
|
Nad
głową Ukrzyżowanego, w czerwonym kręgu, symbolizującym
przestrzeń nieba, znajduje się Chrystus, który wstępuje
do nieba. W lewej ręce trzyma krzyż jako trofeum swojego
zwycięstwa. Otaczają Go chóry radujących się aniołów.
U góry, w zwieńczeniu krzyża, w półokręgu przedstawiona
jest prawica Ojca. |
W
samym podnóżku krzyża, bardzo zniszczonym, znajduje się
sześć świętych postaci, które trudno jednoznacznie zinterpretować,
gdyż mogą to być zarówno apostołowie, starotestamentalni
bohaterowie, jak również święci z regionu Umbrii. |
W
tej ikonie Chrystus nie jest na krzyżu sam, gdyż wokół Niego
są Jego uczniowie, którzy stali się świadkami męki i zmartwychwstania.
Także dzisiaj Jezus Chrystus zaprasza tych, którzy Go kontemplują
w ikonie krzyża z San Damiano, by zostali Jego świadkami.
Czy zatem posłuchamy Jego wezwania?
|
powołanieznaki
wezwania10
najczęstszych pytań
rekolekcje
|